Med femtens års NanoLearning-brukerdata vet vi at en påbegynt NanoLearning-leksjon har 98 prosent sannsynlighet for å bli fullført. Hemmeligheten bak disse sterke tallene er egentlig ingen hemmelighet: Maksimalt tre minutter er kort nok til at alle kan fullføre.
Men å komme dit kan være vanskeligere enn man tror. Junglemaps innholdsprodusenter må ofte utfordre organisasjoner som ønsker å «kommunisere alt som er viktig på en gang» (ofte også innen en deadline). Det gjelder å holde mengden tekst på hver kursside innenfor de anbefalte grensene.
Noen enkle spørsmål kan hjelpe deg med å finne riktig retning:
- Hva er målet med dette læringsinitiativet? Hva ønsker vi å oppnå og hvordan måler vi resultatet?
- Hva er viktigst? Identifiser hva det er og fokuser på det.
- Når slutter dette temaet å være viktig? Lite av det som organisasjoner må kommunisere og forholde seg til går ut på dato – et godt argument for å distribuere innhold over lengre tid.
Scrolling hemmer læring
Hos Junglemap jobber vi fra et strengt «less is more»-perspektiv. Vi fjerner alle elementer som tar oppmerksomheten bort fra det aller viktigste. Som unødvendige knapper og lange tekster leseren må scrolle seg gjennom. Formater som krever scrolling, kan nemlig bidra til å redusere forståelsen av komplekse emner, spesielt for lesere med lavere arbeidsminnekapasitet.
Konklusjon: Alle som ønsker å gjøre budskapet tilgjengelig for alle, bør holde komplekse emner korte. Det er avgjørende for noen og nyttig for alle.